



شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که از کنار یک ماشین سنگین عبور کردید از سر و صدا و دود سیاه رنگی که موتور دیزلی آن خارج می شود کلافه شدید. درست است که موتور های دیزلی دید خوبی در طی چند سال اخیر نداشته است، اما اگر فکر می کنید که این موتور قدیمی کنار گذاشته می شود، سخت در اشتباهید. این موتورها هنوز هم دیده می شوند و خودروهای فعلی مجهز به موتورهای دیزلی نشان میدهد که میتوان یک موتور دیزلی کارآمد و پاک را بدون قربانی کارایی آن ساخت.
استفاده روزافزون از سوختهاي فسيلي، افزايش قيمت محصولات نفتي و كاهش ذخاير موجود محققان را در جهت يافتن منابع جديد انرژي غير نفتي ترغيب نموده است .
در حال حاضر ميزان تقريبي حجم ذخاير نفتي جهان به اندازه اي است كه چنانچه روند تكيه بر سوختهاي فسيلي ادامه يابد در آينده نزديك جهان با مشكلات زيادي در موارد زيست محيطي و كمبود مواد اوليه مواجه خواهد شد. عمده ترين مصرف سوختهاي فسيلي در موتورهاي احتراق داخلي مي باشد.
انواع موتورهاي اشتعال تراكمي كه با سوخت ديزل و موتورهاي اشتعال جرقه اي كه عمدتا با بنزين كار مي كنند از اين سوختها مصرف مي كنند.
خودروهای بیودیزل دارای سوختي پاك و جايگزين سوخت ديزل مي باشد كه از منابع طبيعي و تجزيه پذير مانند روغن هاي گياهي ساخته ميشود . اين سوخت سبز همانند گازوئيل و نفت در هرگونه موتور احتراقي فشاري كارائي دارد. از ديدگاه فني ، بيوديزل سوختي است كه براي موتورهاي احتراقي فشاري(ديزل) استفاده شده و شامل استرهاي آلكيل اسيدهاي چرب است.
بيوديزل تجديد پذير است. به اين دليل به بيوديزل تجديد پذير مي گوييم كه گياهان از نور خورشيد و هوا روغن توليد مي كنند ومي توانند ساليان متوالي در مزرعه اين روغن ها را تجديد كنند .حيوانات نيز كه از گياهان پرچرب ياچربي ها استفاده مي كنند مي توانند چربي توليد كنند كه آنها نيز تجديدپذير هستند .استفاده از روغن هاي خواكي كه تقريبا از گياهان روغني ساخته مي شوند ميتوانند تجديد پذير و قابل بازيافت باشند كه شامل چربي هاي حيواني هم مي باشند.
وقتي بيوديزل جايگزين فرآورده هاي نفتي شود افزايش دماي زمين از طريق آلودگي هاي گازي مانندco2 را كاهش مي دهد .
وقتي گياهاني مانند سويا رشد مي كنندco2 را از هوا جذب كرده تا ساقه، ريشه، برگ و دانه سويا توليد شود .بعد از روغن گيري از دانه هاي سويا آنها به بيوديزل تبديل ميشوند و هنگامي كه بيوديزل مي سوزco2 وساير آلودگي ها ايجاد مي شود كه به اتمسفر برمي گردد .
اين سيكل باعث تمركزco2 خالص در هوا نمي شود بخاطر اينكه سوياهايي كه كشت خواهد شدco2 را دوباره جهت رشد خود مصرف مي كنند.
در موتور بنزيني جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا ميشود و اين جرقه توسط يک سيستم الکتريکي در درون موتور بنزيني ايجاد ميشود و در زمان مناسب اين جرقه زده ميشود. فرق ماشين ديزلي با بنزيني اين است که موتور ديزل نيازي به شمع ندارد، چون مخلوط هوا و گازوئيل تا حدي فشرده ميشود که گرماي کافي براي احتراق ايجاد شود.
به اين شيوه، احتراق از طريق فشردهسازي ميگويند. ايجاد چنين فشاري در موتور، نيازمند مقاومت بالاي موتور است و همين نکته است که ساخت موتورهاي ديزلي را سختتر و پرهزينهتر ميکند و موتورهاي ديزلي به نسبت موتورهاي بنزيني معمولا سنگينتر و گرانتر هستند.
با اینکه ميزان انتشار CO2 در بنزين از گازوئيل بيشتر است اما اتومبيلهاي بنزيني مقدار کمتري از ديگر گازهاي خطرناک مانند نيتروژن را توليد ميکنند.
هزينه سوخت موتور بنزيني از موتور ديزل ارزانتر است و خودروهاي بنزيني به دليل موتور سبکتر، ارزانتر هستند. هزينه تعميرات خودروهاي بنزيني کمتر از خودروهاي ديزلي است.
موتورهاي بنزيني سر و صداي کمتري از موتورهاي ديزلي دارند.
امروزه با توجه به اینکه استفاده روزافزون از سوختهاي فسيلي، افزايش قيمت محصولات نفتي و كاهش ذخاير موجود محققان را در جهت يافتن منابع جديد انرژي غير نفتي ترغيب نموده است .در حال حاضر ميزان تقريبي حجم ذخاير نفتي جهان به اندازه اي است كه چنانچه روند تكيه بر سوختهاي فسيلي ادامه يابد در آينده نزديك جهان با مشكلات زيادي در موارد زيست محيطي و كمبود مواد اوليه مواجه خواهد شد.
و این باعث می شود از سوخت جایگزین و تجدید پذیر که منشا گیاهی دارد استفاده شود. موتورهای دیزلی معمولا پرقدرتتر از موتورهای بنزینی است. همچنین دارای گشتاور بیشتری نیز هستند و از این رو کارکرد نرمی نیز دارند. اما کارکرد خشن، سر و صدا و ارتعاشات در خودروهای بیودیزل بیشتر از خودروهای بنزینی است.
شما همراهان گرامی می توانید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع فیلتر گازوئیل؛ همچنین دیدن سایر محصولات به سایت سپار فیلتر مراجعه نموده و با مشاوران ما در تماس باشید.