فیلتر گازوئیل چیست؟
گازوئیل(سوخت) به عنوان سوخت در خودرو های دیزلی، عامل انجام احتراق و تولید نیرو در داخل موتور می باشد. در صورتی که گازوئیل کثیف وارد سیستم سوخت رسانی و موتور خودرو شود، علاوه بر آسیب دیدن موتور و اجزای آن، استفاده بهینه از گازوئیل نیز مختل شده و راندمان سوخت خودرو کاهش می یابد. (فیلتر تصفیه ساز گازوئیل)
این مطلب را از دست ندهید >>> فیلتر گازوئیل چیست ؟
هدف فیلترسوخت غربال کردن آلودگی ها یا بقایای احتمالی موجود در سیستم سوخت می باشد. که ایجاد این علائم با تغییر سرعت جریان یا الگوی انژکتورها همراه هست. سیستم های تزریق موتورهای مدرن تحمل فوق العاده سختی دارند.
بنابراین به راحتی مسدود می شوند و در اصطلاح هر گونه آلودگی بسیار هزینه بر است. در موتورهای قدیمی، به ویژه موتورهایی که کاربراتور دارند. از نظر سوخت سوختگی کمتری دارند، زیرا دهانه جت بسیار بزرگتر از نازل تزریق سوخت است. اما اگر فیلتر سوخت شما مسدودی باشد، باز هم با مشکل روبرو خواهید شد. بنابراین در معرض خطر قرار نگیرید.
فیلتر تصفیه ساز گازوئیل چیست؟
در فیلتر تصفیه ساز گازوئیل ، سوخت پس از ورود به داخل و بالای محفظه فیلتر، وارد آن شده و از سوراخ و منافذ ریز روی کاغذ عبور می کند. ناخالصی های سوخت چون بزرگتر از سوراخ های کاغذ هستند روی آن گیر کرده و سوخت که دارای مولکول های ریزتری است از داخل منافذ عبور می کنند. سوخت های عبوری وارد قسمت پایین فیلتر شده و از طریق استوانه مرکزی فیلتر به سمت بالای آن و دریچه خروجی حرکت می کنند.
مطالعه کنید >>> فیلتر تصفیه گازوئیل
انواع فیلترهای کاغذی
فیلتر های کاغذی در دو نوع یکپارچه یا یکبار مصرف و با المنت قابل تعویض ساخته می شوند. در فیلتر های با المنت قابل تعویض، جسم یا همان المنت فیلتر قابل جدا شدن بوده و در هنگام سرویس ها فقط المنت تعویض یا تمیز می شود.
برخی فیلتر های کاغذی در روی یک محفظه شیشه ای قرارداده شده اند. بدنه این فیلتر شفاف بوده و سوخت داخل آن نمایان است و به راحتی می توان تمیزی و یا گرفتگی آن را مشاهده نمود. همچنین این فیلتر ها از سطح فیلتر اسیون بالایی برخوردار می باشند. فیلتر برخی موتورهای جاندیر از این نوع است.
این محصول را مشاهده کنید >>> فیلتر آبگیر گازوئیل مدل LKF-AUTOMOTIVE
فیلتر ها بسته به نوع و قدرت موتور و میزان سوخت درخواستی آن، مورداستفاده قرار می گیرند، به همین دلیل در موتورهای مختلف از فیلتر های با اندازه های مختلف استفاده می شود.
اندازه یا سایز فیلترها چگونه است؟
اندازه یا سایز فیلتر تصفیه ساز گازوئیل براساس سطح فیلتر اسیون آنها می باشد مثلاً در موتورهای با تعداد سیلندرهای کم و قدرت پایین از یک فیلتر با اندازه کوچک استفاده می شود زیرا مقدار سوخت مصرفی و یا درخواستی موتور کم بوده و این فیلتر توانایی تصفیه این مقدار سوخت را دارد.در موتورهای بزرگتر ممکن است از یک فیلتر بزرگ و یا دو فیلتر (دو قلو ) استفاده شود.
۱- به طریقه موازی: در این روش سوخت وارد شده به دو مسیر مستقیم تقسیم شده که هر کدام به یکی از فیلتر ها وارد شده و از آن خارج می شوند. سوخت تصفیه شده هر دو فیلتر در کانال خروجی به هم متصل می شوند.
۲- به طریقه سری: در این روش همه سوخت مورد نیاز موتور، ابتدا وارد فیلتر اول شده و پس از عبور و تصفیه از این فیلتر وارد فیلتر دومی می شوند. سوخت پس از عبور و تصفیه از فیلتر دومی وارد مدار تغذیه پمپ انژکتور می شوند.
فیلتر های دو مرحله ای سری
در فیلتر های دو مرحله ای سری ممکن است هر دو فیلتر از یک جنس و اندازه و دارای قطر منافذ یکسان باشند، اما در برخی طرح ها فیلتر اولیه دارای اندازه بزرگتر و قطر منافذ بزرگ است (حدود ۳۰ تا ۱۵۰میکرون). این فیلتر برای گرفتن و عاری کردن سوخت از ذرات بزرگ است.
فیلتر دومی یا ثانویه دارای اندازه کوچکتر و قطر منافذ ریزتر (حدود ۲ تا ۵ میکرون)می باشد. این فیلتر ذرات و ناخالصی های بسیار ریزی که از فیلتر اولیه عبور کرده اند را گرفته و عمل تصفیه نهایی سوخت را انجام می دهد. در برخی از طرح های سوخت رسانی ، فیلتر اولیه سوخت قبل از پمپ اولیه و در مسیر مکشی آن قرار دارد و فیلتر ثانویه بعد از پمپ اولیه قرار می گیرد.
جلوگیری از خسارات با دستگاه تصفیه گازوئیل
دستگاه فیلتر تصفیه گازوئیل جلوی بسیاری از این خساراتی که به ماشین آلات شما وارد میشود را میگیرد و موجب کاهش هزینه های شما میشود. ذرات و آب موجود در گازوئیل خسارات بسیار زیادی را به ماشین آلات شما وارد میکنند.
توجه به سوخت تمیز در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا طبق تحقیقاتی که صورت گرفته گازوئیلی که در ایران برای ماشین آلات استفاده میشود دارای ذرات معلق و آب بسیار بیشتری نسبت به استاندارد ماشین آلات صنعتی است.
شایان ذکر است که در ایران گاهی اوقات به علت میزان زیاد آب در گازوئیل حتی میتوان به صورت چشمی تشخیص آب در گازوئیل را انجام داد. این اتفاق بیشتر در تانک های نگهداری گازوئیل رخ میدهد.
علت اصلی ورود آب به مخازن چیست؟
علت اصلی ورود آب به داخل مخازن ذخیره جذب رطوبت هوا می باشد. هوای مرطوب با تنفس مخزن از طریق هواکش، فیتینگهای خراب و سایر نقاط باز به مخزن ذخیره وارد می شود. سوختها به خصوص سوختهای آروماتیک به علت داشتن مولکولهای قطبی مستعد جذب آب می باشند.
در دماهای بالاتر میزان حلالیت سوخت بالاتر بوده و رطوبت بیشتری را جذب می کند که با کاهش دما و کاهش حد اشباع سوخت از آب؛ مقداری از آب، محلول به صورت آب آزاد ظاهر می شود. همچنین رطوبت هوای گرم بر روی دیواره سرد مخازن، متراکم شده و تبدیل به قطرات آب می شود.
مطالعه کنید >>> 5 مزیت فیلتر های شرکت سپارفیلتر
تعریق در دیواره ها به وضوح قابل مشاهده است. لذا علت حضور آب در مخازن ذخیره، جذب رطوبت هوا و تغییرات دمایی است. به همین علت فصول پائیز و بهار با روزهای گرم و شبهای سرد، خطرناکترین زمان برای ورود آب به داخل سوخت می باشد و عدم وجوددستگاه فیلتراسیون گازوئیل این موضوع را تشدید خواهد کرد.
نحوه جداسازی آب از گازوئیل در هنگام تصفیه ساز گازوئیل
مرحله اول:
ابتدا گازوئیل از مخزن وارد پمپ میشود و از آنجا وارد فیلتر حذف ذرات میشود. در این مرحله ذرات و آلودگی های فیزیکی جامد تا 10 میکرون به صورت کامل از سوخت جدا میشوند.
مرحله دوم:
در مرحله دوم گازوئیل وارد فیلتر کوالسر میشود که باعث میشود مولکولهای آب که به صورت قطرات ریز هستند به هم بپیوندند و قطرات درشت آب تشکیل شود. در واقع در این مرحله آب از حالت محلول در گازوئیل خارج میشود و جداسازی آب از گازوئیل صورت میگیرد. تا قبل از این مرحله آب و گازوئیل مثل شکر محلول در چایی غیر قابل تفکیک هستند.
مرحله سوم:
در مرحله سوم سوخت وارد فیلتر سپراتور میشود و آب از گازوئیل جدا میشود و وارد یک محفظه جداگانه میشود. بعد از رسیدن آب به میزان مشخصی که توسط سنسورها مشخص میشود، شیر برقی بدون نیاز به اپراتور به صورت اتوماتیک باز میشود و آب آن تخلیه میشود.
کیفیت و نوع فیلترهایی که در این مراحل استفاده میشوند، بسیار حائز اهمیت هستند و در صورتی که از فیلترهای مناسبی در این مراحل استفاده نشود، عملا سوخت بدون تصفیه شدن، به همان شکلی که وارد دستگاه تصفیه سوخت شده از آن خارج میشود.
این مطلب را از دست ندهید >>> انواع فیلتر گازوئیل خاور
سخن پایانی
بر عکس موتورهای بنزینی که ناخالصی زیادی تولید نمی کند موتور ديزل حتماً بايد از یک فيلتر بسیار قدرتمند با الیاف خاص استفاده کند تا باعث آسیب به موتور نشود .بر آورد نشان مي دهد كه حتي وجود پنج گرم ذرات ساينده ريزي حتي پنج ميكرون، مي تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند.
فيلتر گازوئيل معمولاً سه مرحله اي است. فيلتر اول، كه مي تواند صافي هم باشد ،كه در باك يا در پمپ گازوئيل قرار دارد و طوري طراحي شده كه ذرات درشت را بگيرد. فيلتر بعدي ،كه گاهي فيلتر اوليه ناميده مي شود، بيشتر ذرات ريز را مي گيرد. فيلتر ثانويه يا نهايي، ذرات بسيار ريز را مي گيرد. فيلتر هاي اوليه و ثانويه را مي توان در يك محفظه ،يا در محفظه هاي جداگانه قرار دارد.
شما همراهان گرامی می توانید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع فیلتر گازوئیل؛ همچنین دیدن سایر محصولات به صفحه درباره ما سپار فیلتر مراجعه نموده و با مشاوران ما در تماس باشید.